https://globalinwestycje.pl/wp-content/uploads/2021/12/1blog.jpg
Warunki parkingowe oraz sanitarne w Polsce i w Europie.

Praca zawodowego kierowcy samochodu ciężarowego wiąże się ze ścisłymi godzinami pracy, które muszą być przestrzegane zarówno przez firmy transportowe, jak i kierowców. To wiąże się nie tylko z koniecznością dobrej organizacji czasu pracy, ale również z dostępem do miejsc postojowych.
Niestety w naszej branży brak parkingów dla samochodów ciężarowych w Polsce i w Europie, a także ich jakość – często brakuje na nich toalet, pryszniców czy innych udogodnień jest sporym problem dla jakości wykonywanej pracy.

 

 Jak duża jest skala tego problemu?
SSTPA (Secure and Safe Truck Parking System) podało, że w Europie brakuje około 100 tysięcy miejsc parkingowych dla pojazdów ciężarowych.
Według SSTPA każdy parking powinien posiadać toalety oraz prysznice damskie/męskie, działające oraz regularnie sprzątane, Internet, a także prąd, kosze na odpady, numery alarmowe, przekąski, napoje czy też widocznie umieszczone znaki dotyczące bezpieczeństwa. Według badania ankietowego, które zostało przeprowadzone przez Fundacje TruckersLife, wynika, że 52,5% badanych podaje do wiadomości, że w centrach logistycznych brakuje pryszniców, a 41,3% ankietowanych wskazuje na brak dostępu choćby do toalet.

Co więcej?
Większość miejsc parkingowych dostępnych w Europie odbiega od oczekiwań zawodowych kierowców. Często są one źle zaprojektowane, co skutkuje utrudnieniami w manewrowaniu, czy parkowaniu z naczepą. Problemem jest również ograniczony dostęp do zaplecza sanitarnego lub nawet jego brak. Często parkingi znajdują się przy ruchliwych autostradach, co negatywnie wpływa na proces odpoczynku i regeneracji kierowcy.

Jak zapewnić kierowcy miejsce postojowe w trakcie wykonywania transportu?
Warto wziąć pod uwagę kwestie parkingu już na etapie planowania trasy. Można dzięki temu uniknąć stresu, a także zabezpieczyć się przed ewentualnymi opóźnieniami.

Warunki parkingowe oraz sanitarne w Polsce i w Europie.
Warunki parkingowe oraz sanitarne w Polsce i w Europie.

Jak zachować się w przypadku w przypadku braku miejsca parkingowego?
Wedle przepisów istnieje sposób, który pozwala kierowcy na wykonanie odpowiedniego działania w przypadku zajętych parkingów, która w myśl definicji znajdującej się w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 885/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniającego dyrektywę w sprawie ITS Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/40/UE: „W przypadku szczególnego, trwałego zwiększenia popytu na bezpieczne i chronione parkingi na niektórych obszarach kierowcy samochodów ciężarowych powinni być przekierowani z zapełnionych parkingów do innych lokalizacji w strefie priorytetowej, gdzie dostępne są wolne bezpieczne i chronione miejsca, tak aby uniknąć niewłaściwego parkowania”.

Warto pamiętać, że jeśli kierowca zaparkuje pojazd w miejscu niedozwolonym, może otrzymać mandat.