Na rynku transportowym istnieje wiele afer związanych z przekrętami w branży logistycznej. Ostatnia, sławna sprawa miała miejsce w Bydgoszczy, gdzie tamtejsi policjanci rozpracowali 27 fikcyjnych firm, które działały w celu oszukiwania firm transportowych.
Więcej informacji na ten temat znajdziecie w tym komunikacie.
Zważając na dość częste sytuacje w tym sektorze chcielibyśmy napisać o tym jak ustrzec się przed oszustami w branży TSL zwłaszcza w obszarze spedycyjnym, a także co można zrobić by zapobiec takim sytuacjom.
Niezwykle przydatnym w tym zakresie jest znajomość metod działania oszustów oraz możliwości jakie dają dostępne narzędzia komunikacji.
Naszym zdaniem największym zagrożeniem w branży logistycznej są oszuści, którzy działają w sposób legalny.
Co to oznacza?
Osoby tego pokroju przejmują istniejące firmy, bądź też zakładają nowe przedsiębiorstwa, by móc „swobodnie” przejąć powierzony im towar.
Takie działanie jest niezwykle przemyślane, bowiem firma, która istniała na rynku posiada swoją historię, opinie w Internecie, a nie rzadko też flotę transportową. Trudno więc na pierwszy rzut oka stwierdzić, że współpraca z taką firmą może okazać się próbą oszustwa.
Istnieją także sytuacje w których wyłudzenie polega na tym, że firma zlecająca transport z założenia nie ma zamiaru za niego zapłacić.
Często mylące bywają sytuacje w których oszuści posługują się autentycznymi lub nieznacznie zmodyfikowanymi nazwami istniejących spółek, a także adresem strony Internetowej i danymi kontaktowymi.
Najczęściej jednak takich kanciarzy można poznać po darmowej domenie poczty elektronicznej, typu:
gmail.com
Najbardziej łakomym kąskiem dla naciągaczy są: miedź i inne metale szlachetne, elektronika, sprzęt medyczny, czy też wyroby farmaceutyczne oraz sprzęt AGD.
Istotnym tutaj narzędziem jest posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia, które jest niezbędne do pracy w przewozie towarów. Ponadto należy skrupulatnie dokonywać weryfikacji firm transportowych z którymi zamierzamy nawiązać współpracę.
Na co należy zwracać szczególną uwagę?
Adres email:
Wyżej wspomniany już adres email najczęściej nie jest preferowaną formą komunikacji przez oszustów. Wiele firm mających na celu kradzież korzystają z innych możliwości wymiany informacji. Jeśli już posługują się adresem mailowym to najczęściej korzystają z bezpłatnych kont pocztowych typu: gmail.com onet.pl o2.pl wp.pl interia.pl.
Chcąc sprawdzić autentyczność adresu skrzynki pocztowej należy odwiedzić wizytówki Internetowe firmy lub informacje na giełdzie transportowej.
Warto wziąć pod uwagę fakt, że małe firmy transportowe nie zawsze korzystają z płatnych domen. Jeśli jakaś firma posiada adres email na bezpłatnej domenie warto zweryfikować wiarygodność firmy na CEIDG, gdzie często wpisywany jest również kontaktowy, rzetelny adres email.
Numer telefonu:
Najwygodniejszą i najskuteczniejszą formą komunikacji jest kontakt telefoniczny.
Niestety wiarygodna weryfikacja numeru nie jest w pełni możliwa, ze względu na bezpieczeństwo danych osobowych. Jedyną możliwą formą sprawdzenia takich danych jest weryfikacja numerów na stronie oraz wizytówkach internetowych.
Ponadto warto w trakcie rozmowy poprosić o uzyskanie numeru telefonu do placówki firmy, a także dane właściciela, bądź menadżera firmy.
Giełda transportowa:
Wymiana danych i informacji na giełdzie transportowej z reguły wydaje się być bezpieczna, a sam dostęp do giełdy wymaga przejścia długiego procesu weryfikacyjnego.
Głównym celem weryfikacji kontrahentów jest minimalizacja ryzyka, która z reguły odbywa się wieloetapowo:
– sprawdzenie okresu aktywności danej firmy w branży transportowej,
– weryfikacja dokumentów,
– przy przewoźnikach drogowych poniżej 3,5 ton wymagany jest dokument ubezpieczenia OCP, a przy przewoźniku powyżej 3,5 tony niezbędne jest przesłanie licencji krajowej lub wspólnotowej- w zależności od zakresu korzystania z usług giełdy oraz OCP,
– firmy spedycyjne koniecznie muszą przedstawić licencje spedycyjną oraz opcjonalnie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej spedytora,
– przeprowadzenie przez analityków analizy ryzyka danego przedsiębiorstwa,
– weryfikacja danych kontaktowych firmy.
Czasem zdarza się jednak, że firmom planującym oszustwo udaje się dostać do platformy za pomocą fałszywych dokumentów. Dlatego w tym celu warto podjąć się również weryfikacji dokumentów na własną rękę.
Dokumenty:
Najczęściej do oszustwa dochodzi poprzez faksowanie fałszywych dokumentów. Takie działanie pozwala na uniknięcie identyfikacji numeru IP komputera lub urządzenia mobilnego. Chcąc uniknąć konsekwencji braku uznania wiarygodności warto podjąć się weryfikacji przesłanych dokumentów.
Najważniejszymi elementami, które dadzą gwarancje rzetelności danego przedsiębiorstwa jest weryfikacja zgodności danych podmiotu z tymi, które znajdują się CEIDG, KRS, GUS, KREPTD, VIES, KRD, DNS- Krajowy Rejestr Domen. Taka weryfikacja między otrzymanymi dokumentami, a rejestrami pozwala na zauważenie wszelkich rozbieżności.
Warto również zwracać się z prośbą o przesyłanie oryginalnych kopii dokumentów, które nie posiadają żadnych znaków wodnych lub nadruków logo firmy.
Numery rejestracyjne pojazdów
Każde zlecenie transportowe, bez względu czy wykonywane jest przez przewoźnika lub za jego pośrednictwem wykonuje zlecenie dedykowanym pojazdem, który chcąc nie chcąc posiada numery rejestracyjne. Ich nieskazitelność można sprawdzić za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Sprawdzenie numerów pojazdu w bazie UFG jest o tyle dobre, że w sytuacji, gdy oszust sfałszuje tablice rejestracyjne to zgłoszony pojazd nie będzie figurował w rejestrze, bądź też podany numer będzie wskazywał na inny rodzaj pojazdu.
Polisa OCP
Weryfikacja ubezpieczenia OCP nie jest proste, zwłaszcza kiedy chcemy zawarcie umowy poprzez pracowników zakładów ubezpieczeń, gdyż zasłaniają się przepisami o ochronie danych osobowych.
Najlepiej tę kwestię sprawdzić zwracając się z prośbą do firmy transportowej o dokument autentycznie potwierdzający zawarcie umowy OCP. Warto tutaj również sprawdzić dane osoby legitymującej się w treści dokumentów jako pełniącej rolę reprezentanta firmy.
Szczególną uwagę warto zwrócić na:
– zakres polisy,
– sumę gwarancyjną,
– obostrzenia związane z wyłączeniem odpowiedzialności.
Opinie w Internecie:
Podczas sprawdzania potencjalnego partnera biznesowego warto pamiętać o:
– ocenach w Internecie i na giełdach transportowych,
– historii zleceń,
– obecności w rejestrze dłużników.
Podsumowując:
W natłoku obowiązków często temat weryfikacji bywa omijany, jednak jak mówi polskie przysłowie „ przezorny, zawsze ubezpieczony”.