https://globalinwestycje.pl/wp-content/uploads/2021/12/1blog.jpg
zużywanie sie opon w ciężarówce

Dbałość o prawidłowe użytkowanie opon w naszych samochodach to jeden z podstawowych i cyklicznych obowiązków.

Konieczność wykonywania długich tras wymaga od nas absolutnego rygoru przestrzegania regularnych przeglądów.

Zużyte opony mają zdecydowanie mniejszą przyczepność, łatwiej wpadają na mokrej nawierzchni w poślizg, a dodatkowo tracą swoje właściwości trakcyjne, gdyż woda nie jest odpowiednio z nich odprowadzana co wpływa na bezpieczeństwo ale również jest się nieekonomiczne, ponieważ niepoprawna eksploatacja opon znacząco zwiększa zużycie paliwa.

Nigdy nie należy korzystać z opon niedostosowanych do przeznaczenia pojazdu. Opony przeznaczone do ruchu miejskiego nie są dostosowane do transportu na długie dystanse. Aby uzyskać maksymalny możliwy przebieg opon, ogumienie powinno być zawsze dobierane do warunków, w jakich będzie dana opona pracować. Niewłaściwa eksploatacja opon lub użytkowanie nieodpowiednio dopasowanych opon może doprowadzić do przedwczesnego zużycia lub zmęczenia niektórych elementów mechanicznych pojazdu.

Kluczowa jest również geometria pojazdu. Niewłaściwa,  wpływa znacząco na zużycie bieżnika, osiągi oraz zachowanie opon.

Kolejnym elementem w bieżących przeglądach samochodów jest odpowiednie ciśnieni. Eksploatacja opon na niewłaściwym ciśnieniu nieodwracalnie niszczy wewnętrzną budowę ogumienia i dyskwalifikują oponę z możliwości dalszego użytkowania, bieżnikowania i pogłębiania bieżnika.

Kalendarz każdej firmy transportowej to systematyczne kontrole w serwisach wulkanizacyjnych między innymi w kierunku poprawności siły dokręcenia koła. Każde koło powinno być dokręcone z odpowiednią dla niego siłą, którą mogą zmierzyć tylko specjalnie do tego przystosowane i certyfikowane urządzenia pomiarowe. Istnieją specjalne tabele siły dokręcenia kół dla różnych typów pojazdów i rodzaju ogumienia. Z powodu możliwości wystąpienia zjawiska samoistnego odkręcania się koła, dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, siłę i jakość dokręcenia koła powinno się ponownie sprawdzić po przejechaniu kilku kilometrów i upłynięciu około 24 godzin od momentu ostatniego montażu. Aby uzyskać maksymalny możliwy przebieg opon ogumienie należy kontrolować przed (i po) każdą długodystansową ekspedycją.

Co ciekawe podczas jazdy w ruchu prawostronnym opona znajdująca się po lewej stronie osi prowadzącej zużywa się znacznie szybciej od opony znajdującej się po jej prawej stronie a z powodu pochylenia drogi i licznych skrzyżowań o ruchu okrężnym zewnętrzny bark prawej opony na przedniej osi zużywa się znacznie szybciej niż jego lewy odpowiednik.

Jeśli chodzi o wymianę opon poza oczywistymi argumentami które wymieniamy liczy się również czas jak i dany przebieg. Około 120-150 tys. km to czas kiedy w dobrych jakościowo oponach można pogłębić bieżnik i poddać je bieżnikowaniu, a wtedy ich przebieg może wydłużyć się aż dwukrotnie.