AdBlue to płyn, który jest automatycznie rozpylany do układu wydechowego samochodu w celu zmniejszenia emisji podtlenku azotu w silnikach wysokoprężnych. Składa się on z mieszaniny mocznika i wody demineralizowanej.
Powszechne stosowanie AdBlue w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla zbiegło się z zaostrzonymi normami emisji Euro 6, które obowiązują od 2016 roku.
AdBlue znacznie ułatwia obniżenie emisji z samochodów z silnikiem Diesla, dzięki czemu są one zgodne z tymi przepisami.
Producenci samochodów muszą przestrzegać ogromnej liczby przepisów, z których znaczna część ma na celu rozwiązanie problemów środowiskowych.
Najnowszy zestaw przepisów dotyczących emisji, znany jako Euro 6, stanowił szczególnie duże wyzwanie dla silników wysokoprężnych.
Jednym z głównych celów stosowania mieszanki jest minimalizacja emisji tlenków azotu.
Selektywna redukcja katalityczna lub SCR to technologia która znana jest od dziesięcioleci, a mimo to stosowana jest od niedawna w samochodach z silnikami wysokoprężnymi Proces ten polega na wtryskiwaniu precyzyjnych ilości cieczy do układu wydechowego i neutralizacji szkodliwych emisji na drodze reakcji chemicznej.
Z czego składa się AdBlue?
AdBlue to nietoksyczna ciecz o bezbarwnym wyglądzie, będąca zasadniczo roztworem wody i mocznika – substancji znajdującej się w moczu. Jednak w AdBlue mocznik jest wyjątkowo czysty i ma wyższą klasę niż ten stosowany w kosmetykach, klejach czy nawozach. Podobnie woda jest demineralizowana, co jest znacznie czystsze niż woda z kranu.
Jak działa AdBlue?
Aby spełnić wymagania normy Euro 6, wiele nowych samochodów z silnikiem Diesla wyprodukowanych od 2016 r. wykorzystuje technologię SCR do wtryskiwania niewielkich ilości AdBlue do gazów wydechowych samochodu. Kiedy to rozwiązanie łączy się z emisją spalin, rozkłada szkodliwe tlenki azotu w spalinach diesla. Technologia ta jest od dawna stosowana w autobusach i ciężkich samochodach ciężarowych, dzięki czemu jej skuteczność została udowodniona, a niezawodność lepsza niż kiedykolwiek.