![](https://globalinwestycje.pl/wp-content/uploads/2023/05/24.24-TRANSPORT-KRAJOWY-I-MIEDZYNARODOWY-SPEDYCJA-CIEZAROWKA-VOLVO-GLOBAL-INWESTYCJE-ROZLADUNEK-ZALADUNEK-USLUGI-TRANSPORTOWE-PODROZE-W-TRASIE-FIRMA-KIEROWCA-TIRA.jpg)
Pasy transportowe należą do najpopularniejszego rodzaju zabezpieczeń przewożonych ładunków.
Winne są obecności nie tylko w samochodach ciężarowych, ale również w pojazdach, które wykorzystywane są do przewozu dużych towarów.
Ich popularność wynika z wielorakiego zastosowania w transporcie, jednak, aby móc opierać się na ich bezpieczeństwie konieczne jest określenie właściwości danego pasa oraz dopasowanie go do przewożonego ładunku.
![Pasy transportowe to najpopularniejszy rodzaj zabezpieczeń przewożonych ładunków.](https://globalinwestycje.pl/wp-content/uploads/2023/05/IMG_20210823_064445-768x1024.jpg)
Właściwości pasów transportowych określone są za pomocą kolorów etykiety, które dołączane są do pasa. Każdy z nich określa materiał z którego zostały wytworzony, zakres temperatury w jakiej może być wykorzystywany, a także szkodliwość na środowisko chemiczne.
Wyróżnia się kolory:
- Niebieski – pasy wykonane z poliestru (PES), szkodliwe na zastosowanie ługów, ale dobrze służące do pracy w środowisku kwaśnym. Mogą być użytkowane od -40 do 100 stopni Celsjusza.
- Zielony – pasy poliamidowe (PA), które już nie są odporne na działanie kwasów, mogą być stosowane w takiej samej temperaturze jak przy pasach niebieskich, -40 do 100 stopni Celsjusza.
- Brązowy – pasy wykonane z polipropylenu (PP), są one najbardziej odporne na chemie, w związku z czym mogą być wykorzystywane zarówno w środowisku kwaśnym jak i w kontakcie z ługami. Wykorzystywane w temp. -40 do 80 stopni Celsjusza.
![Pasy transportowe](https://globalinwestycje.pl/wp-content/uploads/2023/05/IMG_20210827_065727-1024x768.jpg)
Wartością realną bezpiecznego zastosowania pasa transportowego jest DOR, czyli wartość Dopuszczalnego Obciążenia Roboczego.
Wszystkie niezbędne w tym celu informacje znajdują się na dołączonej do pasa etykiecie, która informuje o:
- LC – zdolności mocowania, czyli dopuszczalnym obciążeniu w linii prostej.
Informacja ta podana jest w jednostce siły daN, którą należy przeliczyć na kilogramy. W przybliżeniu można określić, że 10 daN = 1 kg. - SHF – nominalnej sile ręcznej.
Określa ona maksymalną siłę z jaką można reagować na dany napinacz. Standardowy parametr wynosi 50 daN czyli 50 kg. Przekroczenie dopuszczalnej wartości może skutkować uszkodzeniem napinacza, a co za tym idzie zerwaniem pasa. - STF – nominalnej sile napięcia.
Wartość ta określa maksymalną siłę, z jaką ładunek może zostać dociśnięty do podłoża. Wartość tej siły uzależniona jest bezpośrednio od ilości zębów i średnicy wałka, a także długości rączki zapinania.
Odpowiedni docisk zwiększa tarcie między ładunkiem, a podłożem co wpływa na jakość mocowania. Ze wszystkich przedstawionych parametrów ten jest zdecydowanie najważniejszy, ponieważ to od niego zależy czy towar przemieści się podczas transportu, a także czy pas nie pęknie podczas gwałtownych manewrów.
![Pasy transportowe](https://globalinwestycje.pl/wp-content/uploads/2023/05/43-TRANSPORT-KRAJOWY-I-MIEDZYNARODOWY-SPEDYCJA-CIEZAROWKA-VOLVO-GLOBAL-INWESTYCJE-ROZLADUNEK-ZALADUNEK-USLUGI-TRANSPORTOWE-PODROZE-W-TRASIE-FIRMA-KIEROWCA-TIRA-1024x768.png)
Z czego składa się pas?
Jak można było zauważyć pasy transportowe wykonane są ze tworzyw sztucznych: poliestru, poliamidu lub polipropylenu. Każdy z tych materiałów posiada strukturę pojedynczych włókien, która poprzez plecenie formuje pas w jedną całość. W zależności od potrzeb istnieją różne szerokości taśmy, które wpływają na wytrzymałość zabezpieczenia danego produktu.
Wąskie pasy, typu 25 mm będą posiadały wytrzymałość do 1 tony siły zrywającej.
Te wartości są tylko przybliżeniem zastosowania pasów, bowiem mogą się one różnić w zależności od producenta, rodzaju materiału oraz struktury jego wykonania.
Wraz z taśmami na całe pasy składają się też napinacze do pasów.
Napinacze wykonane są ze stali konstrukcyjnej, ocynkowanej, na której elementy składają się: dźwignia oraz wałek napinający. Im dłuższa dźwignia tym większy moment siły napinającej. Więcej zębów w trybach daje możliwość zablokowania większej siły napięcia pasa.
Prawidłowe użytkowanie pasów powinno być zgodne z normami zapisanymi na etykiecie. Ponadto ważnym aspektem jest również ich przechowywanie. Pasy nie powinny być wystawiana na zabrudzenia, czy mrozy ponieważ trudne warunki mają wpływ na jego wytrzymałość.
![Pasy transportowe](https://globalinwestycje.pl/wp-content/uploads/2023/05/29.29-TRANSPORT-KRAJOWY-I-MIEDZYNARODOWY-SPEDYCJA-CIEZAROWKA-VOLVO-GLOBAL-INWESTYCJE-ROZLADUNEK-ZALADUNEK-USLUGI-TRANSPORTOWE-PODROZE-W-TRASIE-FIRMA-KIEROWCA-TIRA-1024x596.jpg)