Jak prezentują się informacje ze świata transportu w minionym tygodniu ?
Zapraszamy Was na wiadomości branżowe.
14.03.2022 Problemy z AdBlue w Europie
Norweska firma Yara International będąca największym producentem roztworu mocznika tymczasowo ogranicza produkcje w swoich zakładach Ferrarze we Włoszech i Le Havre we Francji. Powodem tej decyzji są rekordowe wzrosty cen gazu ziemnego na Starym Kontynencie, które dobijają produkcję odczynnika czyniąc ją nieopłacalną. Wedle oficjalnych informacji „Uwzględniając optymalizację i konserwację innych zakładów produkcyjnych, europejska zdolność produkcyjna Yara do produkcji amoniaku i mocznika ma wynieść około 45 procent” – wyjaśnia producent.
Mając na uwadze te wiadomości można spodziewać się, że odczynnik może podrożeć nawet o 170 proc.
15.03.2022 PROSTESTY PRZEWOŹNIKÓW W EUROPIE
W związku z rekordowymi podwyżkami cen paliw, które są odczuwalne w całej Europie, doszło do serii protestów w wielu krajach UE z udziałem przewoźników transportowych.
Pierwszymi, którzy w tym miesiącu zainicjowali protest byli Niemcy, którzy swoimi ciężarówkami ruszyli do miast. Największe skupisko z banerami informującymi o dramatycznej sytuacji w branży transportowej miało miejsc w Kolonii. Tam w wydarzeniu wzięło udział ok. 500 ciężarówek.
W kolejnych dniach przeciwnicy podwyżek pojawili się również na ulicach Czech, gdzie przewoźnicy dokonali blokad w najbardziej ruchliwych trasach w kraju. Głównym zamiarem tych czynów było zwrócenie uwagi władz na drastyczne wzrosty kosztów oraz dramatyczne dla firm i obywateli ich skutki. Domagający się wsparcia od rządu Czesi zablokowali ruch m.in. na autostradzie D1 pod Brnem, węzłem Jizin na obwodnicy Pragi oraz na drodze I/50 przy granicy ze Słowacją, które spowodowały zatrzymanie ruchu pojazdów.
Wśród postulatów protestujący domagali się przede wszystkim tymczasowego zniesienia opłat drogowych, a także natychmiastowego zniesienia akcyzy od paliwa oraz zwolnienia przewoźników z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Brak podjęcia próby wsparcia przez rząd ma skutkować kolejnymi paraliżami miast przez przewoźników.
Kolejnym krajem, który wszczął protesty w swoim kraju to Hiszpania. Od wybuchu wojny na Ukrainie ceny za olej napędowy wzrosły o 20% w tym kraju. Chcąc uniknąć sytuacji, które doprowadziłyby do bankructw firm transportowych, przewoźnicy podjęli się blokady dróg oraz wstrzymania wykonywania przewozów tym samym domagając się wsparcia m.in. w postaci zmniejszenia obciążeń podatkowych.
Wedle nieoficjalnych danych przyjmuje się, że w wyniku blokad na drogach utknęło ok. 75 000 pojazdów.
Kolejne doniesienia wskazują o szerzącej się fali protestów, które mogą rozciągnąć się na większą część Europy. Dalszoplanowymi krajami, które oficjalnie chcą zwrócić uwagę rządu są Włochy oraz Francja.
W naszym kraju sytuacja póki co jest bardzo pokojowa. Na ten moment Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wystosowało list do premiera Morawieckiego, w którym prosi o wsparcie finansowe oraz administracyjne.
16.03.2022 Nowe pakiet sankcji wobec Rosji
Kolejny pakiet sankcji wprowadziła Unia Europejska z nadzieją na ograniczenie zdolności agresora do finansowania zbrodni przeciwko Ukrainie.
Rada Komisji UE uzgodniła następujące środki:
- Całkowity zakaz wszelkich transakcji z niektórymi rosyjskimi przedsiębiorstwami państwowymi z różnych sektorów, tworzącymi militarno-przemysłowy kompleks Kremla.
- Zakaz importu do UE wyrobów stalowych objętych obecnie unijnymi środkami ochronnymi, co oznacza utratę przez Rosję około 3,3 mld EUR dochodów z wywozu. W ramach rekompensaty zwiększone kontyngenty przywozowe zostaną rozdzielone między inne państwa trzecie.
- Daleko idący zakaz nowych inwestycji w rosyjski sektor energetyczny, z ograniczonymi wyjątkami dotyczącymi cywilnej energii jądrowej i transportu niektórych produktów energetycznych do UE.
- Unijny zakaz eksportu towarów luksusowych (luksusowych samochodów, biżuterii itp.) w celu bezpośredniego uderzenia w rosyjskie elity.
- Ponadto wykaz osób i podmiotów objętych sankcjami dodatkowo poszerzono o kolejnych oligarchów i elity biznesowe powiązane z Kremlem, a także o przedsiębiorstwa działające w sektorze wojskowym i obronnym, które logistycznie i materialnie wspierają inwazję. Powstały również nowe wykazy podmiotów zaangażowanych w dezinformację.
- Zakaz wystawiania ratingów Rosji i przedsiębiorstwom rosyjskim przez unijne agencje ratingowe oraz świadczenia usług ratingowych klientom rosyjskim, co dodatkowo uniemożliwiłoby im dostęp do rynków finansowych UE.
Poza działaniami UE, Wielka Brytania wycofała wszelkie wsparcie finansowe dla eksportu do Rosji i Białorusi. Ponadto Brytyjczycy podjęli decyzje o podniesieniu cła importowego, dla każdej z przewożonych grup o 35 punktów proc.
17.03.2022 Prawie dwie doby na odprawę w Bobrownikach
Szerzące się sankcję dotykają również przewoźników na przejściach granicznych polsko-białoruskich. W ostatnich dniach minionego tygodnia kierowcy ciężarówek czekali od 39- 44 godzin na rozpoczęcie odprawy celnej. Jak informowała Podlaska Krajowa Administracja Skarbowa powodem pojawiającej się sytuacji są wprowadzane przez Unię Europejską sankcje dla Rosji i Białorusi oraz związane z nią kontrole transportu. Uwzględniają one dokładne weryfikacje pojazdów z użyciem skanera RTG oraz za pośrednictwem otwarcia pojazdu i sprawdzenia pod względem dokumentacji.
18.03.2022Kolejna edycja szkoleń dla nowych kierowców od Volvo Trucks.
Największe i darmowe szkolenie praktyczne dla kierowców ciężarówek organizowane przez Volvo Trucks Polska pod nazwą „Profesjonalni Kierowcy” wystartowało z możliwością zapisów.
Program skierowany jest do osób posiadających prawo jazdy kategorii C+E, jednak dotychczas nie podjęli jeszcze pracy w zawodzie.
Szkolenie oferuje kurs z wiedzy teoretycznej i praktycznej. Nad całością sprawują opiekę profesjonalni instruktorzy, którzy na co dzień uczą w ramach Szkoły Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks Polska.
Na ten rok zaplanowano 6 szkoleń teoretycznych oraz praktycznych.
Osoby chcące wziąć udział w kursie mogą zgłaszać swoje kandydatury na stronie internetowej programu:
www.profesjonalni-kierowcy.pl.
Szkolenia rozpoczną się 1 kwietnia i obejmować będzie obszary z zakresu jazdy bezpiecznej i defensywnej, a kolejno będą podejmowane tematy dotyczące jazdy ekonomicznej, obsługi i wykorzystywania pojazdów terenowych i budowlanych, a także paliw alternatywnych.
Warto dodać, że 9 czerwca na Torze Jastrząb pod Szydłowcem odbędzie się odrębne szkolenie praktyczne. Wedle tego projektu kierowcy nie posiadający doświadczenia zawodowego mają możliwość poprowadzenia wszelakich ciężarówek, począwszy od wywrotek 4×4, elektryków, a nawet ciągników na gaz.
Jeśli interesuje Was ten temat warto śledzić informacje na stronie organizatora.