https://globalinwestycje.pl/wp-content/uploads/2021/12/1blog.jpg

Elektryczne samochody ciężarowe, które są jednym z najnowszych trendów w branży, mają możliwość zrewolucjonizowania całego sektora. Firmy transportowe oraz producenci pojazdów inwestują w rozwój tej technologii jest to skutkiem zmian które wynikają z świadomości użytkowej oraz zastosowania przemysłowego. 

 

Elektryczne samochody ciężarowe: nowoczesne reagowanie na stare wyzwania

Tradycyjne samochody ciężarowe, napędzane silnikami spalinowymi, które są używane do transportu chcąc nie chcąc emitują spaliny do naszego środowiska. Elektryfikacja flot mogłaby mieć duży wpływ na poprawę jakości naszego powietrza. Pojazdy elektryczne, nie emitują spalin podczas pracy co może odgrywać ważną rolę na przyszłość i ochronę naszego środowiska. 

 

Zalety samochodów ciężarowych

Przyjazna dla środowiska; samochody elektryczne nie emitują spalin zapewnia to czystsze powietrze, przyczyniając się do realizacji celów klimatycznych UE.

Niższe koszty dzięki napędowi elektrycznemu: przejście na elektryczny samochód ciężarowy eliminuje potrzebę stosowania drogich paliw. Ponadto elektryczna ciężarówka działa bardziej wydajnie, a koszt zasilania energią elektryczną jest niższy. Przykładem może być e-ciężarówka Scania BEV (NL) z akumulatorem o pojemności 375 kWh i zasięgiem do 400 km. Ładowanie ciężarówki elektrycznej w firmie kosztuje około 0,26 euro za kWh. 0,26 euro za kWh * 375 kWh = 97,50 euro za pełną baterię. Średnie zużycie paliwa przez ciężarówkę z silnikiem wysokoprężnym wynosi od 30 do 40 litrów paliwa na 100 km. Jeśli więc przejeżdżasz 400 km, potrzebujesz około 120-160 litrów paliwa. Średnia cena oleju napędowego wynosi obecnie 1877 euro. Oznacza to, że za pełny bak oleju napędowego zapłacisz od 225 do 300 euro. Tak więc w przypadku ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym jesteś o co najmniej 125 euro droższy na dystansie 400 km.

Dopłaty do ciężarówek elektrycznych: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej proponuje od 400 000 do 700 000 zł do zeroemisyjnych samochodów ciężarowych 

Lepsze osiągi : samochody elektryczne mają lepsze przyspieszenie. 

Wady samochodów elektrycznych: 

Wysoki koszt samochodów elektrycznych

Długie ładowanie

 

Przewaga międzynarodówek 

Od lat wzrasta liczba ciągników siodłowych, co pokazuje rozwój sektora transportu międzynarodowego w Polsce. A transport międzynarodowy wymaga pojazdów o dużym zasięgu. Obecne technologie elektryczne nie zawsze mogą być wystarczające dla długodystansowych tras.

Nie w każdym miejscu Europy mamy odpowiednią infrastrukturę ładowania, czego doskonałym przykładem jest tutaj Polska, Słowenia czy Czechy. To stanowi wyzwanie dla elektryfikacji tej części rynku i może wymagać innowacyjnych rozwiązań, takich jak rozwój technologii wodoru lub sieci ładowania o dużej mocy w krajach tranzytowych. A infrastruktura wschodnich krajów europejskich jest mocno przestarzała.

Według analizy EFL już w 2035 roku 99,8 proc. elektrycznych ciężarówek będzie tańszych w eksploatacji niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym. Zasięg również nie będzie dla aut ciężarowych na prąd większym problemem – według statystyk aż 97 proc. ciężarówek nie pokonuje dystansu większego niż 800 km. 

Czy to jest nasza przyszłość? Czy samochody elektryczne podbiją rynek transportu ? 

 

ŹRÓDŁO: https://blog.trucks.nl/pl/plusy-i-minusy-elektrycznych-ciezarowek/  

https://pitd.org.pl/ 

zdjęcie : https://www.volvotrucks.pl/pl-pl/trucks/electric.html